گزارشی از نشست نهایی داوری جایزه «مهرگان ادب»

گزارشی از نشست نهایی داوری جایزه «مهرگان ادب»

نشست نهایی انتخاب آثار بیستمین دوره جایزه «مهرگان ادب» برگزار شد.

دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 15:5

به نقل از دبیرخانه جایزه ادبی «مهرگان»، نشست نهایی برای انتخاب رمان‌ها و مجموعه داستان‌های نامزد دریافت جایزه «مهرگان ادب» با حضور داوران مرحله مقدماتی، مرحله نهایی، مدیر و اعضای دبیرخانه جایزه مهرگان تشکیل شد.

بنا بر اعلام، هدف بیش از ۱۴ ساعت بحث و گفت‌وگوی فشرده داوران در جلسات صبح و بعدازظهر این نشست یک‌روزه، ارزیابی دسته‌جمعی آثار و دستیابی به توافق میان اکثریت داوران برای معرفی فهرست نامزدهای جایزه در دو بخش رمان و مجموعه داستان بود.

در پنجمین گزارش دبیرخانه جایزه «مهرگان» تعداد آثار تأییدشده توسط داوران برای ارزیابی در جلسات اقناعی ۵۸ رمان و ۴۹ مجموعه داستان اعلام شده بود که پس از بازبینی مجدد داوران و اعلام اسامی جدید از سوی آن‌ها، این تعداد به ۶۶ رمان و ۵۳ مجموعه داستان افزایش پیدا کرد. 

علیرضا زرگر، دبیر جایزه ادبی «مهرگان» با اشاره به شش گزارش قبلی دبیرخانه جایزه مهرگان و نزدیک به دوهزار اثر که در این دوره جایزه بررسی شده است، گفت: هر کدام از داوران حداقل ۷۰ اثر و چند تن از آنان بیشتر از یکصد اثر را خوانده و داوری کرده‌اند که کاری بسیار سخت و زمان‌بر است. در این‌جا لازم می‌دانم از خانم هلن اولیایی‌نیا منتقد ادبی و داور مقیم اصفهان جایزه مهرگان یاد کنم که متأسفانه به دلیل کسالت امکان حضور در این نشست را نداشتند. ایشان ۱۴۵ کتاب خوانده و نظریه داوری خود را به صورت مکتوب در اختیار دبیرخانه گذاشته‌اند. همچنین وظیفه دارم از داوران مراحل مقدماتی و نهایی جایزه مهرگان ادب، خانم‌ها پروین سلاجقه، لیلا صادقی، سودابه سلگی، آرزو چربدست و آقایان جواد اسحاقیان، حسین آتش‌پرور، سیاوش گلشیری، ابوالفضل حسینی، جواد پویان، مانی پارسا و علی منهاج که با حوصله تمام بیش از یک سال کتاب‌های این دوره را خوانده‌اند، صمیمانه قدردانی کنم. امیدوارم روزی شرایطی فراهم شود که بتوانیم نظریه داوران در مورد یکایک آثار و موضوعات مطرح‌شده در نشست‌های اقناعی جایزه را منتشر کنیم.

او افزود: در نشست‌های اقناعی به روال سال‌های قبل از چند خبرگزاری و روزنامه دعوت کردیم تا در نشست اقناعی مهرگان ادب حضور پیدا کنند و ضمن گفت‌وگو با داوران از نزدیک با شیوه کار داوری و انتخاب آثار آشنا شوند. انتشار نظریه‌ها و مباحث داوری در جوایز ادبی بی‌شک می‌تواند منبع قابل استنادی برای پژوهش در حوزه نقد ادبی باشد و به عنوان یک تجربه عملی و کارگاهی در حوزه نقد ادبی در دانشگاه‌ها مطرح شود، همچنین در کلاس‌های داستان‌نویسی مورد استفاده مدرسان و شاگردان علاقه‌مند قرار گیرد.

زرگر با اشاره به سختی‌های کار نوشتن در ایران، از سرنوشت بعضی از نویسندگان برگزیده جایزه مهرگان و ممانعت از انتشار آثار آن‌ها سخن گفت و بیان کرد: بعضی‌ها خیال می‌کنند اگر برای اهل قلم دادگاه تشکیل شود و بگیر و ببند راه بیفتد، مسأله آن‌ها حل می‌شود و نویسندگان حرف‌شنو و سربه‌راه می‌شوند. آیا به این واقعیت فکر کرده‌اند که این‌گونه رفتارها و تصمیمات نادرست در سال‌های گذشته چه بر سر فرهنگ و ادبیات ما آورده است؟

در ادامه برای انتخاب نامزدهای بخش رمان و داستان کوتاه بحث و گفت‌وگوی اقناعی داوران آغاز شد و آثاری که تا این مرحله با بیشترین رأی داوران همراه بود مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نهایت آثاری که رأی اکثریت داوران را کسب کرده بود به فهرست نامزدهای جایزه راه یافت؛ اما این فهرست به دلیل امتیاز برابر تعدادی از آثار و به حد نصاب نرسیدن آرا آن‌ها تکمیل نشد و مقرر شد داوران ظرف دو هفته آینده با توجه به نقطه نظرات مطرح‌شده در نشست و بررسی مجدد کتاب‌ها رأی نهایی خود را اعلام کنند. دبیرخانه جایزه مهرگان به محض دریافت نظریه‌های داوری در مورد آثار باقی‌مانده و تکمیل شدن فهرست بخش رمان و مجموعه داستان اسامی نامزدها را اعلام خواهد کرد. 

در ادامه نشست در مورد نامزدهای جایزه مهرگان ادب در بخش «یک عمر تلاش در عرصه نوشتن» نیز بحث و گفت‌وگو شد و داوران نویسندگان پیشنهادی خود را با درنظر داشتن مجموعه آثار ادبی آن‌ها و تأثیرگذاری بر ادبیات داستانی معاصر معرفی کردند.

مطابق آیین‌نامه اعطای جوایز مهرگان، در بخش جایزه «مهرگان ادب یک عمر تلاش در عرصه نوشتن» نویسنده برگزیده با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود. حال آن‌که در دیگر بخش‌های جایزه مهرگان ادب، اکثریت آرای داوران برای انتخاب اثر برگزیده کافی است. 

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال